Helleviikonloppu Turussa

Hostellireissaajatarina 2: Crista Backman

Keväällä huomasin, että Hostellijärjestö hakee hostellireissaajia ja päätin oitis hakea mukaan. Kun aloin selailemaan hostellit.fi sivua, oli kiinnostavaa huomata miten paljon hostelleja löytyy Suomesta. Olen yöpynyt lukemattomia kertoja hostelleissa ulkomailla mutta en ole käyttänyt ikinä sitä mahdollisuutta kotimaassa. Nyt tuli siihenkin muutos!

Lähdimme viettämään kesäviikonloppua poikaystäväni kanssa Turkuun. Meille osui juuri se viikonloppu, kun lämpötilat hipoivat 30 astetta ja ylikin.

Laivahostelli S/S Bore on ankkuroituna Aurajoelle Merikeskus Forum Marinumin edustalle ja kävelymatkan päähän Aurajoen rannan palveluista. Laiva on aikanaan seilannut niin Itämerellä kuin Välimerelläkin mm. nimellä M/S Kristina Regina, nykyään laiva on hostellin lisäksi museo- ja opetuskäytössä.

S/S Bore kylpi ilta-auringossa lähestyessämme viikonlopun majapaikkaa. Veimme tavarat hyttiimme ja lähdimme tutkimaan laivaa. Yhteisistä tiloista löytyi jääkaappi ja pieni keittiönurkkaus, lukemista ja oleskelutilaa sekä mahdollisuus vaatteiden pesemiseen. Saatavilla olisi ollut myös aamusauna, mutta meille riitti hellesään lämpö.

Hostellijärjestön Hostellireissaaja Crista Backman Laivahostel S/S Boressa Turussa.
Crista ja Laivahostel S/S Bore

Kannelta löytyi kesäkahvila nimeltään Cafe Navigare, josta saimme juotavaa pitkän automatkan jälkeen. Tuntui mukavalta istuskella ilta-auringossa ja katsella vieressä kohoavaa Turun linnaa.

Illalla kävelimme Aurajoen rantaa pitkin ja pääsimme kokeilemaan Föri-lauttaa.

Laivan kannelta näkyi Forum Marinum

Lauantai aamuna söimme hyvän aamupalan ja valmistauduimme retkeä varten. Kävelimme Aurajoen rantaa m/s Norrskär nimiselle alukselle tarkoituksena lähteä tutustumaan Seilin saareen! Monet muutkin halusivat saaristoon vilvoittelemaan helteisellä kelillä ja vene tulikin aivan täyteen, onneksi olin ostanut liput meille jo hyvissä ajoin.

Aamupala oli täyttävä!

Venematka kesti vajaat kaksi tuntia ja ehdimme nauttia maisemista. Aurinkorasvaa sai lisätä reippaasti päivän mittaa, sillä aurinko porotti koko ajan kirkkaalta taivaalta. Saarelle päästyämme osallistuimme opastukselle, jolla kuulimme paljon Seilin saaren mielenkiintoisesta historiasta ja pääsimme käymään Seilin kirkossa. Tämän jälkeen meillä oli aikaa tutustua saareen itseksemme ja pidimme piknikin päärakennuksen lähellä puiden varjossa.

Hostellijärjestön Hostellireissaaja Crista Backman Turussa.

Takaisin Turkuun vene meni myötätuulessa, joten viima ei ollut viilentämässä paahtavalta auringolta. Retkeltä palatessamme olikin ihana päästä hyttiin suihkuun ja hengähtämään. Jäimme kannelle taas nauttimaan auringosta.

Viikonloppuna oli Aurajoen ranta täynnä ihmisiä nauttimassa harvinaisesta hellesäästä ja ravintoloiden terassit olivat tupaten täynnä.

Sunnuntaina oli mukava nukkua pitkään eikä tarvinnut kiirehtiä aamupalalle, sillä sitä tarjoiltiin kello 10.30 asti. Luovutimme huoneen ja sanoimme heipat Laivahostel Borelle ja sen ystävälliselle henkilökunnalle.

Ennen lähtöä piti vielä leikkiä turistia ja käydä kokeilemassa funikulaaria. Pysähdyimme myös ottamaan kuvia Posankasta!

Hyvään aikaan lähdimme kotimatkalle, sillä Turun moottoritiellä tuli raju vesikuuro ja helteiden aika oli ohi. Vielä jäi sen verran paljon nähtävää, että riittää seuraavallekin reissulle!

Teksti ja kuvat: Crista Backman

Tutustu Laivahostel S/S Boreen ja varaa majoitus

Kirjoittaja  on yksi Hostellijärjestön valitsemista Hostellireissaajista, jotka tekevät vuoden 2020 aikana kotimaan matkan yöpyen verkostomme hostelleissa ja tuottavat reissustaan matkatarinan. Hostellireissaajat saavat tukea reissunsa hostellimajoituksiin ja matkakuluihin. Tarinallaan reissaajat osallistuvat myös Vuoden Hostellireissaaja 2021 -yleisöäänestykseen tammikuussa 2021.