Perheloma Ylläksen Kuerkievarissa

Perheen kanssa hostelliin? Ei ehkä ensimmäinen vaihtoehto monelle, mutta meille se on ollut usein toimiva ratkaisu. Tällä kertaa pääsimme Kuerkievarin hostelliin Ylläkselle heti joulun jälkeen.

Vastaanotto oli lämmin, ja omistaja Marikki oli meitä vastassa. Tämä paikka sopii aivan kaikenikäisille. Kuerkievari sijaitsee lähellä Äkäslompolon kylän keskustaa omassa rauhassa ja heti pihalta pääsee hiihtoladuille sekä Kuertunturiin. Kuerkievarissa toimii myös latukahvila ja viereisessä rakennuksessa hotelli.

Kuerkievari, Ylläs/Äkäslompolo
Kuerkievarin pihaa, takana Kuertunturi.

Olin reissussa kahden koululaisen kanssa, joille tämä oli ensimmäinen Lapin reissu. Minullekin ensimmäinen kerta keskellä talvea kaamoksessa, mutta hieno kokemus. Lapissa on kahdeksan vuodenaikaa ja tekemistä riittää aina. Tämä kohde sopii erityisen hyvin luonnossa liikkujille, jotka pitävät rauhallisesta sijainnista. Sopivan automatkan päässä on kuitenkin monia upeita käyntikohteita. Meillä oli aikaa olla vain kaksi yötä Kuerkievarissa, mutta suosittelen varaamaan sinne huomattavasti pidemmän ajan. Etenkin nyt keskellä talvea valon määrä on vähäistä, joten kannattaa suunnata ulkoilemaan heti aamiaisen jälkeen.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Linda Nevalainen Kuerkievarissa

KuerHostellissa liinavaatteet sekä aamiainen kuuluvat aina hintaan. Lisäksi illalla voi käydä yhteisissä tiloissa saunassa. Talosta löytyy myös keittiö, jossa saa itse laittaa ruokaa. Mikäli ruuanlaitto ei huvita, niin keittiöstä voi tilata ateriat. Kuerkievarissa on tarjolla esimerkiksi potkukelkka ja pulkka, joten lapset viihtyvät erinomaisesti myös pihapiirissä. Paikan päältä voi vuokrata myös splitboardeja sekä lumikenkiä. Lyhyen viipymisemme aikana en itse ehtinyt kokeilemaan lumikenkäilyä tunturissa, mutta meidän 11-vuotias kokeili sitä pihapiirissä ja piti kokemastaan. Ja mitä ikinä mieleen tuleekaan Lapin aktiviteeteista, niin Marikki kertoo mielellään tarjonnasta. Kuerkievari ei itse järjestä ohjelmapalveluja, mutta yhteistyökumppaneilta löytyy kaikkea mitä alueella on saatavilla.

KuerHostellin asiakaskeittiö.

Vierailimme ensimmäisenä iltana Jounin kaupalla, sinne oli saapunut viime kesänä maailman suurin poro Robin. Kauppa sijaitsee muutaman kilometrin päässä Äkäslompolon kylällä. Sitten eväiden kanssa hostellille takaisin ja sänkyjä petaamaan. Hyvin nukutun yön jälkeen meitä odotti aamiainen ja kahvin sai juoda takkatulen ääressä.

Kuerkievari, Ylläs,Äkäslompolo

Meillä oli vain yksi kokonainen päivä viettää aikaa Ylläksellä, joten emme lähteneet hiihtämään tai laskettelemaan. Suosittelen kuitenkin Ylläksen pitkiä ja hyviä rinteitä. Latuverkostokin on Suomen laajin. Vierailimme autolla Kittilän SnowVillagessa, joka on hyvä päivävierailukohde keskellä metsää. SnowVillagessa on upeita jääveistoksia, hotellihuoneita sekä ravintola.

SnowVillage, Ylläs
SnowVillage, Kittilä.

Tästä matkamme jatkui Leville, joka on noin 65 km päässä Kuerkievarista. Levin huipulla meille näyttäytyi valoa, vaikka muuten kelit olivat hyvin hämärät. Vaikka tällä reissulla emme nähneet revontulia, voi kaamoksessakin todella nähdä värejä.

Takaisin tullessamme pysähdyimme Ylläsjärven kylässä, joka on Ylläksen uudempi paikka. Sieltä löytyi myös Napapiirin Sankareissa ollut Ford Sierra, jota saa kuka tahansa käydä vuokraamassa, kunhan hallitsee tällaisen harrasteajoneuvon käytön. Erityisesti meidän junnu oli autosta hyvin innoissaan.

Hostellijärjestön järjestöreissaumatka, Ylläs
Bar Kaappi, Ylläs.

Illaksi palasimme Kuerkievariin ja ehdimme saunomaan sekä rauhoittumaan. Kävimme hostellin sähkösaunassa, mutta tarjolla on tilauksesta myös pihapiirissä sijaitseva savusauna. Lisäksi palveluihin kuuluu kokoustila ja sesongin ulkopuolella voi tiloissa järjestää yksityisjuhlatkin.

Perjantaiaamuna aamiaisen jälkeen oli ilo jutella Marikin kanssa ja siinähän olisi mennyt vaikka koko päivä. Paikka on hyvin mukava ja yhteisöllinen. Poikani tapasi myös saman ikäisen kaverin, jonka perhe tuli Lontoosta. Hostellissa oli paljon kansainvälisiä vieraita oleskelumme aikana ja Ylläksellä olisi helposti mennyt vähintään viikko. Lapsille Kuerkievari oli mieluinen paikka ja he olisivat nauttineet pihapiiristäkin vielä monta päivää, koska meillä etelässä ei ole kunnon talvea.

Kuerkievarin aamiaispöytä.

Meidän oli kuitenkin aika lähteä aamupäivällä, jotta ehdimme läheiselle Konijänkän eläinpihalle. Sielläkin lapset viihtyivät. Konijänkällä on lähes 300 asukkia ja tarjolla myös mm. ratsastusta ja huskyajelua. Tarjonnassa on myös lasten puuhapäivä, johon perheen lapset voivat osallistua ilman vanhempia ja saavat kokea upean päivän hienossa ympäristössä.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Konijänkän kotieläinpihalla.
Konijänkän kotieläinpiha, Ylläs.

Tämän lisäksi Marikin suosituksesta kävimme myös latukahvila Aurinkotuvassa, jonne pääsi hyvin perille autolla. Sielläkin oli aitauksessa poroja. Ylläksellä on mahdollisuus liikkua julkisilla kulkuvälineillä ja takseilla, mutta itse koen auton olevan helpoin ratkaisu. Äkäslompolon kylästä Ylläsjärven kylään kulkee upea vuonna 2006 valmistunut 15 km:n maisemareitti.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Linda Lapissa

Iltapäivällä oli aika lähteä ajamaan Rovaniemelle. Päivä alkoi hämärtyä ja löysin navigaattorista uuden oikoreitin. No tällä kertaa opin, että siihen ei olisi kannattanut luottaa. Jouduimme noin 10-15 km ajettuamme keskelle metsää ja tie päättyi. Onneksi saimme käännettyä auton ja pääsimme takaisin päätielle. Sitten alkoikin usvainen ilma ja Kittilän jälkeen lumipyry. Lapissa kannattaa matkantekoon varata aikaa etenkin nyt keskellä talvea ja palveluita ei ole saatavilla kaikkialla.

Pääsimme turvallisesti Rovaniemelle ja hakemaan ruokaa, jonka jälkeen vierailimme Joulupukin Pajakylässä. Paikka on todella upea kohde näin talvella ja joulupukki on aina tavattavissa. Ja kaikki tämä on ilmaista! Matkan kruunasi vielä yksi hotelliyö ennen kuin lähdimme ajamaan kohti etelää ja ottamaan uuden vuoden vastaan Lahdessa.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Linda Nevalainen Joulupukin pajakylässä
Joulupukin Pajakylä, Rovaniemi.

Kiitämme tästä kokemuksesta Kuerkievaria. Vaikka aikataulu oli suhteellisen kiireinen, niin pystyimme nauttimaan Lapin rauhasta ja unohtamaan arjen hektisyyden. Tästä on ollut hyvät aloittaa vuosi 2018!

Teksti ja kuvat: Linda Nevalainen

Matkakertomuksen kirjoittaja on Akavan Erityisalojen jäsen ja yksi Hostellijärjestön järjestöreissaajista, jotka majoittuvat matkallaan Hostellijärjestön hostelleissa ja saavat majoituksen alennettuun hintaan.

Akavan Erityisalojen jäsenet saavat 10 % jäsenalennuksen majoituksesta Suomen hostelleissa.