Hostellijärjestön henkilöstö esittäytyy

Suomen Hostellijärjestö täyttää tänä vuonna 85 vuotta. Näiden vuosikymmenten aikana järjestön toimistossa on vaikuttanut monta työntekijää. Moni muistaa heistä etenkin järjestön pitkäaikaiset pääsihteerit Kalevi Vaaran sekä Ari J. Aallon, jotka molemmat vuorollaan luotsasivat järjestöä parinkymmen vuoden ajan. Vilkkaimpina vuosina toimistossa on häärännyt seitsemän työntekijää. Tätä nykyä järjestössä työskentelee naiskolmikko Maarit, Sinikka ja Sanni.  Voit tutustua heihin alla esitettyjen kysymysten kautta.

1. Kuinka kauan olet työskennellyt Hostellijärjestössä?
2. Millaista on ollut työskennellä Hostellijärjestöllä?
3. Miten järjestö on muuttunut vuosien varrella?
4. Miten matkailu on muuttunut tänä aikana?

Maarit Kokko, palvelukoordinaattori
Maarit Kokko
Maarit Napapiirillä nettivarausjärjestelmän koulutustilaisuuden yhteydessä v. 2011

1. Vuodesta 1989 eli reilut 30 v.

2. Olen viihtynyt hyvin. Työ on ollut aina monipuolista ja olen kokenut sen merkittäväksi. Matkailu kiinnostaa ihmisiä ja meidän tavoitteenamme on tarjota se mahdollisuus mahdollisimman monelle. Pidän sitä tärkeänä ohjenuorana edelleen. Vuosien varrella olen saanut tutustua moniin ihaniin ihmisiin sekä toimistolla että hostellikentällä!

3. Arvatenkin paljon 😉 Kun tulin toimistolle, ei työpöydälläni tainnut vielä olla tietokonetta. Kaikki tehtiin manuaalisesti. Toimistossa oli paljon väkeä töissä. Hostelliviesti (nykyisin uutiskirje) oli paperinen lehti, joka lähetettiin toimistolta manuaalisesti kaikille vastaanottajille. Sinä päivänä koko toimisto postitti! Hostelliesitteitä lähetettiin paljon enemmän kuin nykyään ja ympäri maailman. Kansainvälinen järjestö (HI) teki joka vuosi maailman hostelleista kirjan (kaksi osaa: Eurooppa ja Muut maanosat), johon oli painettu hostellien yhteystiedot. Tätä kirjaa ja kansainvälistä hostellikorttia myytiin toimistomme lisäksi useassa kymmenessä ”asioimistossa”. Hostellijärjestö koordinoi tämän myynnin Suomessa. Hostellivaraukset tehtiin joko puhelimitse, telefaxilla tai lähettämällä hostelliin varauskortti. Varauskortti toimi siten, että asiakas lähetti kortin eli varauspyynnön hostelliin ja hostelli lähetti sitten irroitettavan osan varauskortista takaisin asiakkaalle ja ilmoitti onnistuiko varaus vai ei. Jos varaus ei onnistunut, täytyi asiakkaan lähettää uusi varauskortti toiseen hostelliin. Eli reissua varten suunnitelmat tuli aloittaa hyvissä ajoin, jos halusi varmistaa yösijan. Silloin tosin oli paljon nykyistä yleisempää myös mennä suoraan hostelliin ilman ennakkovarausta (walk in).

4. Ensinnäkin nyt matkaillaan paljon enemmän. Interrail matkat ovat muuttuneet lentomatkoiksi, tosin Interrail nostaa taas suosiotaan osin ekologisista syistä! Koko maailma on tullut matkailun kohteeksi. Kohta ei varmaankaan löydy planeetaltamme kohdetta, jossa suomalainen ei olisi käynyt. Matkat suunnitellaan pienemmällä aikajänteellä ja varaukset tehdään netissä lähtien lentovarauksista ja ohjelmapalveluista.

Sinikka Komu, markkinointi- ja viestintäkoordinaattori
Sinikka Komu
Sinikka järjestön opintomatkalla tutustumassa Italian hostelleihin v. 2014

1. Aloitin työskentelyn (silloisessa Suomen Retkeilymajajärjestössä) vuoden 1999 alussa eli olen työskennellyt järjestössä jo 21 vuotta.

2. Työ Hostellijärjestössä on ollut hyvin antoisaa ja olen viihtynyt hyvin! Vuosien varrella olen saanut työskennellä järjestössä eri vakansseilla ja tehtävät ovat olleet jo senkin myötä hyvin vaihtelevia. Olen saanut olla monipuolisesti mukana järjestön toiminnassa ja tehdä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa. Tutuksi on tullut monia hostelli- ja järjestötoimijoita sekä kollegoita ulkomaisissa hostellijärjestöissä. Pienessä työyhteisössämme tehtäviä hoidetaan myös paljon yhteistyössä. Jokaisella on myös mahdollisuus vaikuttaa toimintaan. Koen, että teemme merkityksellistä työtä arvopohjaisessa voittoa tavoittelemattomassa yhdistyksessämme.

3. Jo yksin työskentelyvälineet ovat muuttuneet paljon kahdenkymmenen vuoden aikana. Kun aloitin työssäni, ei ollut vielä nettiyhteyksiä tai matkapuhelimia. Yhteyttä pidettiin puhelimitse ja faksilla. Globaaleja varaussivustoja ei juurikaan ollut ja asiakkaita kävi runsaasti toimistollamme tekemässä majoitusvarauksia ja ostamassa Kansainvälisiä hostellikortteja. Pikku hiljaa varausten tekeminen ja tiedon hakeminen on siirtynyt nettiin ja tarvetta asiakaspalvelupisteelle ei tänä päivänä enää ole. Nykyisin tarjoamme hostelliasiakkaille palveluja pääosin sähköisessä muodossa, mutta paperista esitettäkin toki tehdään edelleen ja messuilla käydään jopa entistä enemmän. Jopa järjestön nimi on muuttunut tänä aikana!

4. Nykyään asiakkaat suunnittelevat ja varaavat matkansa itse netissä, kun aiemmin käytiin toimistoissa hoitamassa varausasioita. Matkoja varataan nykyisin lyhyellä aikajänteellä, kun menneinä vuosina varauksia tehtiin pakostakin paljon aiemmin. Erilaisia varaussivustoja on nykyään lukemattomia ja asiakkaille on paljon tarjontaa. Asiakkaat ovat myös nykyisin paljon valveutuneempia ja mm. ilmastonmuutos halutaan huomioida myös matkailuvalintoja tehtäessä.

Sanni Viirto, pääsihteeri

Sanni Viirto
Sanni Great Ocean Roadilla Australiassa v. 2011. Australia oli Sannin maailmanympärysmatkan yksi kohdemaa, ja matkan aikana Sanni yöpyi kymmenissä eri hostelleissa.

1. Olen työskennellyt Hostellijärjestöllä lähes kaksi vuotta. Hostellijärjestön toiminta on kuitenkin tullut tutuksi jo tätä aiemmin, sillä työskentelin usean vuoden yhdessä Hostellijärjestön verkoston hostellissa.

2. Hostellijärjestössä työskentely on ollut antoisaa ja mielenkiintoista. Erityisen innostavaa on ollut kehittää Suomen hostelliverkostoa, lisätä tietoisuutta hostelleista sekä viedä järjestön toimintaa yhteistyöllä eteenpäin. On ollut hienoa saada tehdä töitä niin laajan yhteistyöverkoston kanssa sekä Suomessa että ulkomailla. Hostellit ovat yhteisöllisiä paikkoja, ja mielestäni tämä näkyy selkeästi myös työympäristössämme. Hostelliyhteisössä puhalletaan yhteen hiileen, autetaan toinen toisiamme ja ollaan helposti lähestyttäviä.

3. Oman toiminta-aikani (2 vuotta) puitteissa järjestön toiminta ei ole niin mullistavasti muuttunut, kuin vaikka vuosikymmenen aikana. Koen, että järjestö on kuitenkin kehittynyt teknologisesti, viestinnällisesti sekä saanut laajennettua hostelliverkostoaan. Paljon on toki vielä tehtävää ja tavoitteita saavutettavana. Suunta on kuitenkin ollut oikea ja kiitos siitä kuuluu erityisesti jäsenillemme, verkostomme hostelleille sekä Hostellijärjestön osaavalle henkilökunnalle.

4. Näin epidemia-aikaan voi sanoa, että koko matkailu on kääntynyt päälaelleen. Normaalissa tilanteessa olen kuitenkin huomannut erityisesti sen, että kotimaan matkailuun, elämyksellisyyteen ja ekologisempiin majoitusvalintoihin nojaudutaan yhä enemmän. Myös hostellien luonne ja palvelut ovat muuttuneet valtavasti vain muutamien vuosien aikana, ja niiden kysyntä on kasvanut myös Suomessa. Meillä on vielä tehtävää ja etenkin hostellien ”imagoa” on saatava parannettua. Hostelleihin liittyy vielä erilaisia mielikuvia, vaikka nykyään hostelleja voi olla hyvinkin vaikea erottaa muista majoitusmuodoista. Jokaisen tulisi kokeilla hostellia ainakin kerran elämässään, se saattaa yllättää hyvinkin positiivisesti!

 

Pääkuvassa  Helsingin Kampissa sijaitseva Pietolan kiinteistö, jossa on myös Hostellijärjestön toimisto.

One thought on “Hostellijärjestön henkilöstö esittäytyy

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *