Moottoripyörällä maailman reunalle ja takaisin

Olimme porukassamme jo useita vuosia haaveillut moottoripyörämatkasta Nordkappiin, mutta tänä kesänä tuli viimein aika toteuttaa kyseinen haave. Juuri sopivasti matkan kannalta tulin valituksi Autoliiton järjestestöreissaajaksi ja pääsimme tutustumaan hostelliverkoston uusimpaan kohteeseen, Hostelli Keskipisteeseen Kärsämäellä. Tiedossa oli pitkiä ajopäiviä ja sääennusteiden mukaan vieläpä aika haastavassa kelissä, joten majoitusten tarjoama mahdollisuus kunnon lepoon ja palautumiseen tulisi tarpeeseen.

Ensimmäinen etappi matkallamme oli ajaa Kärsämäelle pääkaupunkiseudulta pääteitä vältellen. Matkalle mahtui kauniita luontokohteita Pulkkilanharjusta lähtien, rallitunnelmaa Jyväskylän seudulla, kivikautinen kylä Summassaaressa ja kilometri toisensa jälkeen mutkaisia pikkuteitä. Sateiltakaan emme täysin välttyneet, mutta onneksi pääosin saimme nauttia Suomen kesästä mukavassa kelissä.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Mikko Levo Summassaaren kivikautisessa kylässä
Kivikautinen kylä Summassaaressa.

Päivä oli jo kääntynyt illaksi ennen kuin saavuimme Keskipisteeseen. Erillistä kirjautumista ei tarvittu, sillä olin jo saanut hyvissä ajoin tekstiviestillä ohjeet ja koodilukon numerosarjan. Pyörille löytyi hyvin pysäköintitilaa majapaikan pihalta ja pian olimme jo majoittuneet siisteihin huoneisiimme, sekä tietenkin laittaneet saunan lämpenemään. Sen lämpenemistä odotellessamme kävimme nauttimassa pizzat ja kebabit läheisessä ravintolassa. Illan aikana tutustuimme viereisessä huoneessa majoittuneeseen kiinalaiseen polkupyöräilijään, joka myöskin oli matkalla Nordkappiin. Samanlainen tuntemattomien kanssa jutustelu on hotelleissa majoittuessa paljon harvinaisempaa.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Mikko Levo Hostelli Keskipisteessä Kärsämäellä
Hostelli Keskipiste toivottaa motoristit tervetulleeksi.

Hyvin nukutun yön jälkeen kävimme nauttimassa hintaan kuuluvan, monipuolisen ja täyttävän, aamupalan viereisessä Paalupaikka-ravintolassa. Samalla hoidimme majoituksen maksamisen. Jouduimme antamaan myös hieman palautetta parista pienestä epäkohdasta ja se otettiin ystävällisesti vastaan. Näin ei valitettavasti aina tapahdu, joten hatunnosto tästäkin.

Pääsimme hyvissä ajoin matkaan, valitettavasti tosin pienessä sateessa. Kävimme pikaisesti katsomassa hostellille nimensä antanut Suomen keskipistettä Leskelän kylässä, ennen kuin jatkoimme kovaa kyytiä kohti pohjoista. Seuraava majapaikkamme oli vielä niukasti Suomen puolella Hetassa, matkalla sinne tosin poikkesimme Ruotsin puolella hakemassa kansainvälistä tunnelmaa.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Mikko Levo ja Altan vanha postitie
Matkan tekoa Altan vanhalla postitiellä.
Järjestöreissaaja Mikko Levo Luppiobergetissä
Järjestöreissaaja Ruotsin puolella Luppiobergetissä.

Hetan jälkeen suuntasimme Altaan ja osa porukastamme ajoi matkaenduromoottoripyörillään Altan vanhaa postitietä pitkin. Vettä oli parhaimmillaan polveen asti ja reitti muutenkin haastava ajaa täyteen kuormatuilla pyörillä, joten pari vaaratonta pyörän kellahtamistakin tapahtui. Vanhan postitien lisäksi myös Altan kanjoni tien 93 varrella oli mielenpainuva paikka. Altasta Nordkappiin tie kulkee ensin karun tunturiylängön kautta ja sen jälkeen vuonon rantaa, maisemat eivät juuri häviä keskisen Norjan vastaaville, vaikka korkeuserot ovatkin pienempiä. Nordkappissa meillä kävi todella hyvä tuuri, ensimmäistä kertaa viikkoon siellä oli pilvetöntä ja sumutonta, joten saimme ihailla paikkaa ja maisemia kunnolla.

Järjestöreissaaja Mikko Levo Nordkapissa
Sää suosi Nordkapissa ja maisemat näkyivät hienosti.
Järjestöreissaaja Mikko Levon reissuporukka Nordkapissa.
Reissuporukka Nordkapissa.

Nordkappin eteläpuolella Honningsvågissa majoituimme paikalliseen hostelliin ja se oli kyllä melkoinen pettymys kotimaan tarjonnan jälkeen. Onneksi sitä seurannut Hurtigruten-risteily Kirkkoniemeen asti sitten ylittikin odotukset maisemien ja laivan tunnelman myötä. Kirkkoniemestä matka jatkui Saariselän ja Ristijärven majoitusten kautta takaisin pääkaupunkiseudulle. Matkalle mahtui mm. kapulalossi, idyllinen ruukkimaisema ja ennen kaikkea mukavia pikkuteitä.

Järjestöreissaaja Mikko Levo Honningsvågenissa
Honningsvågin kaupunki.
Järjestöreissaaja Mikko Levo Hurtigrutenissa
Hurtigrutenin risteily kuului reissun kohokohtiin.

Matkan saldo kahdeksassa päivässä, joista seitsemän oli ajopäiviä, oli 3400 km ja vain yksi täysin sateeton päivä. Lämpöä oli alimmillaan +5 C ja tuuli oli parhaimmillaan niin kovaa, että pyörät menivät suorallakin tiellä aivan kallellaan. Reissu oli kaikkea sitä mitä odotimme ja Jäämeren vesi tuli todettua kylmäksi rohkeiden uimareiden toimesta.

Hosltellijärjestön järjestöreissaaja Mikko Levon reitti

Teksti ja kuvat: Mikko Levo

Pääkuvassa Nordkapin maisemia

Matkakertomuksen kirjoittaja on Autoliiton jäsen ja yksi Hostellijärjestön järjestöreissaajista, jotka majoittuvat matkallaan Hostellijärjestön hostelleissa ja saavat majoituksen alennettuun hintaan.

Autoliiton jäsenet saavat 10 % jäsenalennuksen majoituksesta Suomen hostelleissa.