Siskokset Suomenlinnassa

Hostellireissaajatarina 1: Kristiina Oinonen
Kohde: Hostel Suomenlinna, Helsinki

Sain tiedon huhtikuun alussa pääsystä hostellireissaajaksi ja kaikeksi ilokseni pääsinkin lähtemään matkaan suhteellisen nopealla aikataululla! Matkakohteekseni valikoitui Hostel Suomenlinna Helsingistä. Pyysin isosiskoani mukaan ja hän lupautui matkakaverikseni.

Minä tai siskoni kumpikaan emme koskaan olleet käyneet Suomenlinnassa, joten tartuimme tilaisuuteen avoimin mielin. Tämä uniikki maailmanperintökohde sijaitsee Helsingin edustalla olevalla saarella ja onkin yksi Suomen tunnetuimmista matkakohteista.

Hostellireissaaja Kristiina Suomenlinnassa
Hostellireissaaja Kristiina

Lauantaiaamuna 21.5. lähdimme aurinkoisesta Pohjois-Karjalasta kohti Helsinkiä. Olemme molemmat opiskelijoita, joten kulkuvälineeksi valikoitui juna, jolla matka taittuu nopeiten ja kaikista edullisimmin pääkaupunkiin. Minulle tärkeää matkustamisessa on mukavuus ja budjettiystävällisyys. Junamatka tarjoaa näitä molempia ja kestää noin viisi tuntia, joten aikaa jäi lukea ja opiskella.

Joensuun asema ja kuva junan ikkunasta
Aurinkoinen aamu matkustamiseen.

Helsinkiin saavuttua iloksemme huomasimme sielläkin olevan aurinkoinen lauantaipäivä. Kävimme lounaalla ja kävelimme Kauppatorille, josta lautta Suomenlinnaan lähtee noin vartin välein. Lippujen osto kävi helposti joko HSL -sovelluksesta tai paikan päältä Kauppatorilta. Matkaseurueemme kokeili molempia tapoja. Runsaasti muitakin ihmisiä oli menossa kohti kesäistä Suomenlinnaa.

Helsinki ja Suomenlinnan lautta
Ihmisvilinää riitti kantakaupungissa.

Lauttamatka Suomenlinnaan oli noin vartin mittainen ja kauniissa maisemissa matka taittui paljon nopeammin. Emme olleet ottaneet selvää paljoakaan Suomenlinnasta etukäteen, joten paikan päälle tultuamme olimme hieman hämillämme. Kuitenkin hyvät opasteet saattoivat meidät Hostel Suomenlinnan ovelle, jonne matkaa laiturilta oli alle 100 metriä!

Lauttamatka Suomenlinnaan
Lauttamatka Suomenlinnaan.

Olimme matkasta uupuneita, mutta sisäänkirjautumisaikaan oli vielä tunti aikaa. Menimme silti rohkeasti hostelliin sisään. Hostellin tunnelma oli ainutlaatuinen jo heti ulko-ovelta, ja käytävän päästä sisään kajastava alkukesän vihreys teki minuun vaikutuksen. Sain maksettua etukäteen huoneen ja saimme avaimet. Lisäksi pääsimme matkatavaroistamme eroon, sillä hostellin aulassa oli lukolliset kaapit, joita sai käyttää ennen sisäänkirjautumista tai uloskirjautumisen jälkeen. Nämä olivat päivän ehdoton pelastus ja hostellilta upeasti ajateltu. Olimme raahanneet tavaroitamme kaupungin läpi, mutta Suomenlinnaan pääsimme tutustumaan jo ennen huoneeseen pääsyä ilman tavaroita. Ja vieläpä ilmaiseksi!

Hostelli ja lukkokaappi
Hostelliin saavuttua pääsimme eroon tavaroistamme.

Suomenlinna oli totisesti alussa sokkeloinen paikka. Siskoni löysi hostellin käytävältä meille ilmaiset karttaoppaat, joten pääsimme kartalle toden teolla. Kiertelimme reilun tunnin erikoisessa linnoitusmiljöössä, kävimme kaupasta loppupäiväksi ruokaa ja menimme hostellihuoneeseemme.

Suomenlinnan esitteet ja kuva, jossa polkupyörä
Lähdimme tutustumaan Suomenlinnan tarjontaan.

Hostelli on kaksikerroksinen ja kaunis molemmista kerroksista. Huoneemme oli toisessa kerroksessa ja kolmelle hengelle, mutta meitä oli vain kaksi matkassa. Erikoisen mallinen ikkuna toi huoneeseemme auringonvaloa kauniisti taittaen ja huone täyttikin kaikki odotuksemme.

Hostellin käytävää
Hostellin tunnelma oli ainutlaatuinen.

Tilaa oli hyvin meille kahdelle ja pyyhkeet sekä lakanat odottivat meitä sängyillä. Tässä vaiheessa olimme todella väsyneitä ja valmiita päiväunille. Laitoimme petilakanat ja nukahdimme.

Hostellihuone ja hostellin kaari-ikkuna
Pussilakanat olivat persoonallisen värikkäät.

Kahden tunnin päiväunien jälkeen saaren hälinä oli hiljentynyt lauantaipäivän ruuhkan jälkeen. Tämä sopi meille hiljaisuuteen tottuneille karjalaisille paremmin kuin hyvin! Lähdimme tutkimaan saarta ja sen linnoituksia tarkemmin ja kauemmas. Meri ja kesäinen tunnelma siivittivät iltaamme ja päivän päätteeksi olimmekin kävelleet yli kahdeksan kilometriä!

Kanuuna

Merimaisema ja linnoitusta
Kaunis kaupunginosa täynnä historiaa.

Tämän jälkeen tuli aika siirtyä hostelliin, jonne muutkin majoittujat olivat jo saapuneet. Hostellissa yöpyi muitakin, mutta rauhallisuus ja hiljaisuus oli silti erityistä. Hostelli ei ole mikään suuri, vaan mielestäni aika pieni. Tämä on ehdoton valttikortti tälle saaren ainoalle yöpymispaikalle. Päivällisen ja iltapalan valmistusmahdollisuudet olivat mielestäni hyvät, vaikka paistaa ei voinut. Saimme vatsamme täyteen ja siirryimme yöunille päivästä väsyneinä.

Asiakaskeittiö ja kahvia tarjolla
Keittiössä oli kaikki tarvittava.

Aamulla herätyksemme soi vasta kello yhdeksän, koska oletimme ettei aamupalalla ole ruuhkaa. Oletus osui oikeaan. Söimme aamiaisen rauhassa ja luovutimme huoneen kello kymmenen.

Tämän jälkeen jätimme taas tavarat säilytykseen hostelliin. Meillä oli kaksi tuntia aikaa tutkia Suomenlinnaa. Kävimme kahdella muulla saarella ja sää oli vähintäänkin yhtä hyvä kuin edellisenä päivänä.

Lopulta tuli aikamme lähteä kohti Helsingin päärautatieasemaa puolilta päivin. Suomenlinna täytti kaikki odotuksemme historiallaan, miljööllään ja tunnelmallisella hostellillaan. Vuoden 2021 hostellireissaaja matkasi Helsingistä synnyinkaupunkiini Lieksaan, Kolille. Minä matkasin täysin päinvastaiseen reissun Helsinkiin. Nähtävää siis riittää Suomessa joka puolella Karjalan kunnailta pääkaupungin vilskeeseen.

Portti Suomenlinnaan ja opastetaulu
Portin kautta lähdimme Suomenlinnasta.

Voin suositella Suomenlinnaa kaikille ja eniten siitä saa irti yöpymällä siellä. Kuten hostellista lähtiessä toinen asiakas totesi minulle: “Moni ei saa tällaista kokemusta, kun ei yövy Suomenlinnassa”. Paremmin en osaisi asiaa sanoittaa.

Helpottavinta oli, kun matkalle ei tarvinnut keksiä muuta ohjelmaa: museot, opasteet ja Suomenlinnan tutkiminen olisi varmasti vienyt vielä toisenkin vuorokauden!

Teksti ja kuvat: Kristiina Oinonen

Tutustu Hostel Suomenlinnaan

Kirjoittaja on yksi Hostellijärjestön valitsemista Hostellireissaajista, jotka tekevät vuoden 2022 aikana kotimaan matkan yöpyen verkostomme hostelleissa ja tuottavat reissustaan matkatarinan. Hostellireissaajat saavat tukea reissunsa hostellimajoituksiin ja matkakuluihin. Tarinallaan reissaajat osallistuvat myös Vuoden Hostellireissaaja 2023 -yleisöäänestykseen tammikuussa 2023.

Julkaistu 1.6.2022

Vastaus

1. Suvi avatar
    Suvi

Kiitos kirjoituksesta. Vuosittaisena Suomenlinnan kävijänä näin saaren nyt ikään kuin uusin silmin. Taidan tehdä irtioton ja lähteä yöpymään tuohon hostelliin, josta olen aina ollut kiinnostunut. Kevät Suomenlinnassa on kaunis, mutta voitteko kuvitella miten kaunis on syysruskan aika!. Terveiset Pohjois-Karjalaan.