Lasten kanssa Tampereella

Kaskisten sukulaisvierailumme jälkeen päätimme perheeni kanssa viettää kotimatkalla illan ja yön Tampereella. Seuraavan päivän Puuhamaareissu osuisi hyvin reitille kotiin eikä tarvitsisi ajella edestakaisin. Majoitusvalinta oli tällä kertaa helppo: palkittu Dream Hostel & Hotel keskustassa lähellä kaikkea oli entuudestaankin tuttu ja hyväksi havaittu. Varasin meille 4 hengen huoneen hostellin puolelta ja samalla näppärästi parkkipaikan hostellin sisäpihalta.

Saavuimme iltapäivällä, löysimme helposti varatun paikan autollemme ja saimme hyväntuulisen vastaanoton. Huone sijaitsi sopivasti yhteisten tilojen välittömässä läheisyydessä, mikä oli meille optimaalista mm. pienten lasten nukkumaanmenon vuoksi. Pienimmälle meillä oli oma matkasänky mukana. Hyvin eristetty huone oli tilava ja siisti, mutta melko pelkistetty. Jäin kaipaamaan mattoa lattialle, niin kuin usein erilaisissa majapaikoissa.

Dream Hostel&Hotel huone

Kun sängyt oli pedattu ja vaatteet vaihdettu oli aika lähteä tutustumaan Manseen ja syömään. Aikataulumme oli rajallinen, joten järkevintä oli valita yksi selkeä kohde ennen illallista. Saimme vastaanotosta asiantuntevaa ja ystävällistä palvelua, jonka seurauksena totesimme, että kyllä Näsinneula on lyhyelle visiitille sopivin nähtävyys ja lapsillekin takuulla jännittävä. Kohteelle ajellessamme 7-vuotias esikoisemme toki bongasi heti Särkänniemen ja piti hetki selitellä, kuinka paljon saamme huvipuistosta enemmän irti seuraavana kesänä, kun pääsy hurjempiin laitteisiin avautuu pituutta tullessa lisää. Hissimatka Näsinneulan huipulle oli kokemus itsessään. Olihan se jännittävää kyytiä etenkin 1-vuotiaalle kuopuksellemme peileillä sisustetussa tunnelmavalaistussa pikkukopissa. Ylhäällä nautimme Berliinin munkit ja ihastelimme maisemia pitkän tovin. Alas tultaessa oli toki lasten saatava hassunhauskat krääsälelut putiikista, jonne hissin ovet (kuinka ollakaan) aukesivat.

Näsinneulan hississä

Petra ja lapsi Näsinneulassa

Seuraavaksi suuntasimme keskustaan etsimään ruokapaikkaa. Ei ollutkaan ihan helppoa päättää lukuisten ravintoloiden ja terassien välillä mihin mennä. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut järkevintä jäädä keskustorin ravintola- ja terassikeskittymään, missä lapsetkin olisivat voineet pyöriä ja puuhailla omiaan ruokia odotellessa. Päädyimme kuitenkin ravintola Puistoon koskipuistossa enimmäkseen terassin näkymien vuoksi. Ruoka oli maukasta ja sijainti mitä parhain, mutta annoksia sai odottaa huomattavan kauan eikä kaikkia ruokia koskaan tullutkaan. Mies lähti nälkäisenä ja lapset väsyneinä. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt tutustua ravintolatarjontaan ja tehdä pöytävaraus jo etukäteen, sillä pienten lasten kanssa ennakointi on kaiken A ja O.

Lapsi

Hostellille palattuamme käytiinkin jo iltapuuhiin ja keiteltiin puuro poikkeuksellisen hyvin varustellussa asiakaskeittiössä. Tämä on ehdottomasti Dream Hostellin parhainta antia. Lapset nukahtivat pian ja itsekin vetäydyimme unille ajoissa hetken aulassa rentouduttuamme. Huoneessa oli mukavan viileää ja hiljaista. Sängyt natisivat kääntyessä mutta muuten hostellissa sai oikein makoisat yöunet. Aamulla nautimme maittavan aamiaisen ilman kiirettä. Tarjolla oli leipää ja päällisiä sekä mysliä ja puuroa. Muistelin hostellin alkuvaiheessa tarjolla olleen tuoreita sämpylöitä, joita omistaja toi läheltä, mutta siitä perinteestä oli ilmeisesti jouduttu luopumaan. Hintaansa nähden aamiainen oli kuitenkin aivan riittävän monipuolinen. Aamiaisen jälkeen laitoimme kamat kasaan ja lähdimme ajelemaan kohti Puuhamaata.

Hostellin aamiaishuone

Lämpimästi suosittelen Tampereella vieraileville tätä mainiota majoitusliikettä. Valittavana on sekä hostellin edullisempaa, että ylläkerran hotellipuolen tasokkaampaa majoitusta. Muutama kämppäkin taitaa olla valikoimassa. Ja onhan Suomen Tampere vierailun arvoinen kaupunki nääs!

Teksti ja kuvat: Petra Miessmer
Pääkuva: kuvituskuva

Tutustu Dream Hostel & Hotelliin

Kirjoittaja on Hostellijärjestön hallituksen jäsen, joka yöpyi perheensä kanssa heinäkuisella reissullaan hostellissa Tampereella.