Perheloma pienellä budjetilla Helsingissä

Hostellireissaaja -tarina 8: Sanna Lehtosalo

Heinäkuun lopussa perheemme suuntasi Helsinkiin ja Eurohosteliin minilomalle. Koska VR tarjoaa ilmaiset lähiliikennematkat lastenrattaiden kanssa kulkeville, oli junamatkamme hyvin edullinen. Mikäpä sen halvempaa, helpompaa ja ilmastoystävällisempää kuin matkustaa junalla pääkaupungin vilskeeseen!

Saavuttuamme Helsinkiin kiirehdimme ensiksi Luonnontieteelliseen museoon. Olimme käyneet siellä viimeksi tasan kymmenen vuotta sitten, jolloin tarkoituksena oli palata pian uudelleen, mutta niin vaan vuodet hurahtivat samalla kun perhe kasvoi. Oli edelleen mykistävää katsella, mitä kaikkea on ollut olemassa ja nähdä väläyksiä siitä, mitä saattaa tapahtua, jos emme ajoissa herää suojelemaan tätä uskomattoman rikasta maapalloa. Tässä paikassa jos missä aukeaa lapsille mahdollisuus innostua ja hämmästyä eläimistä ja luonnosta. Liput museoon olivat kohtuullisen hintaiset ja pienimmät lapset pääsivät ilmaiseksi.

Hostellireissaaja Sanna Lehtosalo Eurohostelissa Helsingissä

Uusia asioita oivaltaneina lähdimme kävelemään kohti kahden yön majapaikkaamme, Eurohostelia, joka sijaitsee Katajanokalla. Matkalla pysähdyimme ihastelemaan Tuomiokirkkoa ja kävimme hiljentymässä sen kauniilla penkeillä. Kauppatorilla sen sijaan oli iloisen kesäinen hälinä ja vilske. Sataman suuret laivat olivat pienempien matkakumppaneidemme mieleen. Hostelli oli helppo löytää eikä matka tuntunut ollenkaan pitkältä edes kävellen. Helteisen Helsingin kaunis arkkitehtuuri hiveli silmiä.

Heti Eurohosteliin saavuttuamme tulvahti kansainvälinen, ystävällinen energia ympärillemme. Respassa meitä vastassa oli iloisia ja palveluhenkisiä työntekijöitä, jotka neuvoivat avuliaasti kaiken ratikkalipuista lähikaupan tarvikevalikoimiin asti. Olimme varanneet hostellista perhehuoneen, johon mahduimme oikein hyvin. Huone oli pelkistetty, mutta niin huone kuin koko hostelli olivat huomiota herättävän siistejä. Ehdottomasti parasta hostellissa oli saunaosasto! Mieletöntä, että Helsingin keskustassa voi saada niin supisuomalaisen saunakokemuksen, vau! Kävimmekin nauttimassa aamu- ja iltasaunoista. Kylläpä oli lapsista hauskaa päästä saunaan aamulla kello yhdeksän.

Eurohostelissa oli yhteinen keittiö, jonka jääkaapissa saattoi huoletta säilyttää omia eväitä ja kokkailla, jos tarve vaati. Illalla keittiössä vallitsi eri kielien iloinen sekamelska ja paikalla näytti olevan majoittujia merimiehistä reppureissaajiin. Hostellissa oli myös kaksi viihtyisää oleskelutilaa, joissa olisi voinut pelata vaikka lautapelejä.

Toisen Helsinki-päivän vietimme huvitellen Linnanmäellä. Tälläkin kertaa Lintsi sai meidät kikattamaan ja kastumaan. Testasimme uuden Taiga-vuoristoradan, joka oli ehdottomasti 45 minuutin jonotuksen arvoinen. Pienet lapset pääsivät Lintsillä moniin laitteisiin ilmaiseksi ja aikuisetkin muutamiin, aika huikea etu!

Hostellireissaaja Sanna Lehtosalo Eurohostelissa Helsingissä

Takaisin hostellille lähdimme ratikalla palkintonallet kainalossa. Ratikka kulkee aivan hostellin vierestä ja myös sen kyydissä voi matkustaa ilmaiseksi rattaiden kanssa. Kävimme vielä lähikaupassa ostamassa iltapalaa ja jo pian riemukkaasta päivästä uupuneina pujahdimme puhtaisiin lakanoihin yöunille. Seuraavana aamuna hostellin uusi ravintola oli iloksemme auennut, joten nautimme aamupalan siellä. Vatsat täynnä aamupalaherkkuja ja monta uutta kokemusta rikkaampana keräsimme kimpsumme ja kampsumme ja lähdimme kotimatkalle. Ennen rautatieasemaa ehdimme vielä nähdä lisää suuria laivoja ja maailmanpyörän, jonka hytit kimmelsivät auringossa. Voi kuinka kaunis, mielenkiintoinen sekä iloinen pääkaupunki meillä onkaan ja sitä kelpaa ihailla Eurohostelin kansainvälisestä tunnelmasta käsin!

Tutustu hostelliin ja varaa majoitus

Teksti ja kuvat: Sanna Lehtosalo

Kirjoittaja on yksi Hostellijärjestön valitsemista Hostellireissaajista, jotka tekevät vuoden 2019 aikana kotimaan matkan yöpyen verkostomme hostelleissa ja tuottavat reissustaan matkatarinan. Hostellireissaajat saavat tukea reissunsa hostellimajoituksiin ja matkakuluihin. Tarinallaan reissaajat osallistuvat myös Vuoden Hostellireissaaja 2020 -yleisöäänestykseen tammikuussa 2020.

Julkaistu 30.9.2019

Vastaus

1. Tuula Matkala avatar
    Tuula Matkala

Oli mielenkiintoinen teksti. Olen kiinostunut myös tälläisesta majoitusmuodosta, kun mieheni kanssa käymme ajoittain Helsingissä ja olemme majoittuneet hotelliin. hostellivaihtoehto voisi olla meille edullisempi vaihtoehto muutaman yön yöpymiseen. Kiitos kirjoituksestasi Sanna Lehtosalo.