Viikonloppuristeilyllä Turun Laivahostellissa

Minut valittiin Palkansaajajärjestö Pardian/Kelan toimihenkilöiden järjestöreissaajaksi ja paikkakunnaksi valikoimme avopuolisoni Eijan kanssa Turun, koska se on sopivan ajomatkan päässä kotoamme Helsingistä. Reissun ajankohta valikoitiin tarkkaan, sillä pohjoisen tyttöinä kannatamme tietenkin Oulun Kärppiä ja he olivat tuolloin Turussa pelaamassa TPS:aa vastaan. Majoituimme sympaattiseen Laivahostel Boreaan Aurajoen rantaan.

Laivahostel Borea – aikamatka 60-luvulle

Vuonna 1960 valmistunut Bore on yksi viimeisimmistä Skandinaviassa valmistuneista höyrylaivoista. Se on ehtinyt värikkään historiansa aikana seilata niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä vesillä ja toimia muun muassa asuntolaivana Skotlannissa ja Algeriassa. Nykyiseen kuntoonsa laiva kunnostettiin vuonna 2001. Viimeisen matkansa se teki vuonna 2010 ja 2011 se kiinnitettiin lopulliselle paikalleen merikeskus Forum Marinumin museolaivojen viereen. Laivassa on nykyään 119 hyttiä ja 254 vuodepaikkaa ja se tarjoaa matkailijoille edullisen, mutta elämyksellisen majoitusvaihtoehdon Aurajoen rannassa. Opasteet hostellin ilmaisille parkkipaikoille olivat vähän huonot ja pyörimme ensin väärässä päässä parkkipaikkaa, mutta lopulta löysimme oikeat paikat.

Anniina-Ruokangas-Laivakarhu
Boren maskotti Merikarhu Aulis toivotti järjestöreissaajan tervetulleeksi laivaan
Anniina-Ruokangas-Bore1
Borella voi aistia 60-luvun henkeä.

Hytit ovat nähneet elämää ja niissä on kaihoisaa menneiden aikojen henkeä. Meidän hyttimme oli aivan laivan perällä ja se löytyi helposti. Ehdimme heittää tavarat hyttiin ja sitten olikin jo aika suunnata HK-Areenalle kannustamaan Kärpät voittoon. Ja niinhän siinä kävi, että peli ratkesi Kärppien hyväksi jatkoajalla. Pelinjälkeisestä autoruuhkasta selvittyämme suuntasimme takaisin hostelliin, koska uni alkoi jo painaa silmäluomia. Huurteinen olisi maistunut, mutta laivan baarit eivät olleet talvikaudella auki, emmekä jaksaneet lähteä mihinkään kauemmas.

Anniina-Ruokangas-Latkamatsi
Lätkämatsin tunnelmissa.

Auringonpaistetta ja shoppailua

Enpä muista milloin olisin nukkunut niin hyvin! Lauantaille oli suunniteltuna monenlaista ohjelmaa, mutta nukuimme niin pitkään, että emme ehtineet edes aamusaunaan, joka olisi ollut tarjolla klo 10 saakka. Maukkaan aamupalan kävimme syömässä ja sen jälkeen lähdimme kävelylle Turun linnan läheisyyteen. Kansainvälisellä hostellikortilla olisi saanut 15 % alennuksen merikeskus Forum Marinumin sisäänpääsystä, mutta tyydyimme vain nuuhkimaan matkamuistomyymälän ihanaa tervantuoksua, sillä museon päänäyttelytila oli poikkeuksellisesti suljettuna.

Anniina-Ruokangas-Bore2
Reippailua kaupungilla.

Kevätaurinko paistoi todella kauniisti ja olisi tehnyt mieli hiihtämään, mutta emme tietenkään olleet tajunneet ottaa suksia mukaan. Reippailun jälkeen lähdimme Raision Ikean suuntaan ja tulihan sillä reissulla pari urheiluliikettäkin kierrettyä. Shoppailun uuvuttamina tulimme takaisin hostelliin nukkumaan pienet päiväunet ja sen jälkeen oli aika lähteä keskustaa kohti. Olimme aikeissa mennä bussilla, joka olisi kulkenut kätevästi aivan hostellin läheltä, mutta ilta oli niin kaunis eikä pakkastakaan ollut juuri lainkaan, joten päätimme kävellä. Keskustasta löytyi kiva ruokapaikka El Nam, joka tarjoili älyttömän hyviä meksikolaisruokia ja paluumatkalla ”eksyimme” Rantakapakka Hunsvottiin kuuntelemaan livemusiikkia.

Kanssamatkustajia reppureissaajista eläkeläispariskuntiin

Sunnuntaiaamuna nukuimme jälleen pitkään ja kiertelimme vielä ennen lähtöä hieman laivaa. Yhteisistä oleskelu- ja keittiötiloista löytyy ruoanlaitto- ja tiskausmahdollisuuksien lisäksi yhteiskäytössä oleva jääkaappi ja pakastin. Kätevää, sillä hyteissä ei kylmäsäilytystilaa ole. Lisäksi yhteisessä tilassa on tarjolla lukemista, lautapelejä, tv ja wifi-yhteys. Kirjoitimme terveisemme vieraskirjaan, josta päätellen laivassa yöpyy paljon ulkomaalaisia turisteja. Laivassa on iso kokoustila ja useampia ravintoloita, mutta talvikaudella vain lounasravintola Kristina oli auki. Suosittelemmekin hostellia erityisesti kesäaikaan, sillä huurteisen nauttiminen ilta-auringossa laivan kannella olisi varmasti ollut mieleenpainuva elämys. Myös tapahtumien, esim. kesähäiden viettoon laiva olisi mukavan erilainen paikka ja vieraat saisi kätevästi ja edullisesti yöpymään hytteihin. Myös luokkaretkeläisille laivahostelli voisi olla elämys.

Anniina-Ruokangas-Bore3
Laivalla asiakkaiden käytössä on erilaisia palveluita.

Hostellissa yöpyi viikonlopun aikana monenkirjavaa porukkaa boheemeista muusikonrentuista lapsiperheisiin ja ulkomaalaisista reppureissaajista suomalaisiin eläkeläispariskuntiin. Suosittelemme Laivahostel Boreaa kaikille, jotka haluavat kokea vähän erilaisen majoituselämyksen.

Luovutimme avaimet sunnuntaina hieman ennen yhtätoista ja ennen kotimatkaa kävimme vielä rentoutumassa Holiday Club Caribian poreissa. Sen jälkeen olikin jo mukava lähteä kotimatkalle ja odottamaan virkistyneenä uutta työviikkoa.

Teksti ja kuvat: Anniina Ruokangas

Matkakertomuksen kirjoittaja on Palkansaajajärjestö Pardiaan kuuluvan Kelan toimihenkilöiden jäsen ja yksi Suomen Hostellijärjestön järjestöreissaajista, jotka majoittuvat matkallaan Hostellijärjestön hostelleissa.

Palkansaajajärjestö Pardian/Kelan toimihenkilöiden jäsenet saavat 10 % jäsenalennuksen majoituksesta Suomen hostelleissa.