Harrikka pariskunnan leppoisa järjestöreissausmatka

Tulin valituksi H-DCF:n järjestöreissaajaksi, hienoa! Hostellijärjestöjen kohteista valitsimme kaksi yöpymispaikkaa reissullemme. Ensimmäinen kohde oli Turku ja Laivahostel S/S Bore. Toinen kohde oli Porissa sijaitseva Hostel River. Lähdin reissuun yhdessä puolisoni Arin kanssa, tietysti moottoripyörillä.

Matka alkoi kotoa Lahdesta ja ensimmäinen stoppi oli meille vakiokohde Lahden satamassa, Sabre Mc:n järjestämä tapahtuma Hela Ride in Bike show 2018. Siellä oli upeasti rakennettuja pyöriä sekä American Cars kutsukilpailu.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Kaisa Hela Ride in Bike show
Hela Ride in Bike show 2018

Lahden satamasta lähdimme kohti Turkua. Matkalta löytyi kivoja mutkia, joista sai nauttia. Mutkateiden varrella oli kivoja kahvipaikkoja taukojen pitämiseen. Välillä myös ruokatauko ja illaksi perille Turkuun. Soitto vielä matkalta, jotta hostellissa tietävät myöhäisestä tulostamme.

Video matkalta Lahdesta Turkuun

Löysimme hyvin perille Laivahostel Borelle, joka sijaitsee Aurajoen varressa, Suomen Joutsenen ja tykkivene Karjalan vieressä. Bore on valmistunut vuonna 1960 ja pitkän risteilyhistoriansa jälkeen siirtynyt pelkästään hotelli ja ravintolakäyttöön vuonna 2010.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Kaisa Laivahostel S/S Boressa

Vastaanotto oli ystävällistä ja saimme kaiken tarpeellisen infon. Laivassa oli illalla yksityistilaisuus samaan aikaan vierailumme kanssa. Niitäkin siellä onnistuu järjestämään. Hytti oli ihan niin kuin laivalla kuuluukin, pieni. Saman kerroksen yleistiloissa oli keittiö ja oleskelutila, jossa oli lehtiä, kirjoja, pelejä ja televisio. Illasta vielä kävelylle Aurajoen vartta pitkin. Paljon oli väkeä liikenteessä ja meno hilpeää. Tanssiksikin olisi voinut helposti heittää.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Kaisa Turussa

Aamulla nautimme hyvästä aamupalasta ja saunasta. Kiitos Turku ja taas matkaan! Matka jatkui Naantali-Uusikaupunki – Rauma – Pori -reittiä. Naantalissa pysähdys venemessuilla kauniilla paikalla. Uudessakaupungissa matkallemme osui hauskasti puuhattu näyttely Ahkerat ammattilaiset – hahmopelto. Sieltä voi moni löytää omankin ammattinsa. Samalla pysäytyksellä otimme myös vähän välipalaa. Uudessakaupungissa kiva käyntikohde on myös Uudenkaupungin automuseo. Täältä jatkoimme hyväkuntoista mutkatietä (196 ja 1960) pitkin Raumalle.

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Kaisa Uudessakaupungissa
Ahkerat ammattilaiset – hahmopelto

Tankkaustaukojen siivittämänä saavuimme Raumalle ja ihailimme vanhaa Raumaa. Vanha Rauma on valittu Unescon maailmanperintöluetteloon vuonna 1991. Ehdottomasti kannattaa käydä katsomassa kapeita kujia. Nautimme siellä kahvit kaikessa rauhassa.

Video matkalta Turku – Naantali – Uusikaupunki – Rauma – Pori Hostel River

Illalla saavuimme Poriin ja Hostel Riveriin. Sisään kirjautuminen onnistui hyvin täälläkin, vaikka jo ilta olikin. Huone oli tilava ja käytävältä löytyivät suihku sekä keittiö. Paikka on sisustettu säilyttäen hitusen rakennuksen historiaa. Hostelli on aiemmin toiminut teurastamon konttorina. Emme majoittuneet ruuhka-aikana, joten aamupala oli tarjolla tien toisella puolella lounaskahvilassa. Porin asuntomessualue sijaitsee lähellä hostellia, joten Hostel River on hyvä majoitusvalinta myös sinne matkaaville.Hostellijärjestön järjestöreissaaja Kaisa Porin Hostel Riverissä

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Kaisa Porin Hostel Riverissä

Aamupalan jälkeen matka jatkui käytyämme katsomassa Yyterin rannat. Olisipa ollut mahtava jäädä sinne nauttimaan auringosta, mutta kotiinpäin oli jo kiirus. Kotimatka alkakoon, välillä taukoa ja pyörien tankkausta. Matka oli oikein leppoisa, kelit mitä parhaat. Monta kohdetta jäi matkalta varmasti näkemättä, mutta saapahan käydä uudestaan.

Video kotimatkalta Porista Lahteen

Hostellijärjestön järjestöreissaaja Kaisa Porin Yyterissä

Pidimme erityisesti siitä, että kummassakin hostellissa oli mahdollisuus saapua illasta. Suosittelemme näitä hostelleja ehdottomasti. Hostellit ovat loistavia omatoimimatkaajan kohteita. Niissä on hyvät puitteet valmistaa itse mieleisensä ruuat ja keitellä omat kahvit.

Teksti: Kaisa Koskelainen
Kuvat: Kaisa Koskelainen ja Ari Lehtola

Matkakertomuksen kirjoittaja on Harley-Davidson Club Finlandin (H-DCF) jäsen ja yksi Hostellijärjestön järjestöreissaajista, jotka majoittuvat matkallaan Hostellijärjestön hostelleissa ja saavat majoituksen alennettuun hintaan.

H-DCF:n jäsenet saavat 10 % jäsenalennuksen majoituksesta Suomen hostelleissa.