Kansikuva

Hostelleja ja valmiita reittejä matkamotoristeille! Motoristit kertovat reissuistaan

Moottoripyöräilijöiden ajokausi on jo täydessä vauhdissa. Motoristeja on monenlaisia, ja yksi joukko on heitä, jotka haluavat kiertää Suomea ja koko maailmaa kaksipyöräisellä. Reissuja tehdään joko yksin, pienessä ryhmässä tai isommassa porukassa. Hostellijärjestön verkkosivulta löytyy kotimaan moottoripyöräreissuille valmiita reittejä, joiden varrelta voi valita hostelleja yöpymiseen sopivien välimatkojen päästä.

Tutustu moottoripyöräreitteihin tästä >>

 

Millaisia reissuja matkamotoristit tekevät?

Suomen monien motoristijärjestöjen joukossa on järjestö, joka on erikoistunut nimenomaan matkapyöräilyyn, Touring Finlandia Moottorikerho (TFMK) ry. TFMK on myös yksi Hostellijärjestön jäsenjärjestöistä. Kysyimme kahdelta TFMK:n jäseneltä, Minna Jokiselta ja Jaakko Antilalta, millaisia reissuja he tekevät.

Keitä olette?

Minna: Minna ”Prätkähiiri” Jokinen, 52v, asuinpaikka Riihimäki, ammatti ortodoksikanttori

Jaakko: Jaakko Antila, Tamperelainen kiekkoileva tuore eläkeläinen. 16-vuotiaasta alkaen kahdella pyörällä, ei vuottakaan ilman vähintään yhtä moottoripyörää. Vaimo ja kaksi poikaani ovat olleet mukana harrastuksessa sopivassa määrin. Yhteisiä matkoja Suomessa välillä pojat sivuvaunussa ja vaimo takaistuimella. Paljon laatuaikaa yksin ajaen 😊

Harrastatte moottoripyöräilyä, millaisia mootoripyöräreissuja olette tehneet?

Minna: Ajanut vuodesta 1985 yhteensä runsaat 600.000 km:ä ympäri maailmaa, yhteensä 42:ssa maassa. Ensimmäinen ulkomaille suuntautunut mp-reissu yksin Saksaan 18-vuotiaana v. 1987. Eniten ajokilometrejä Venäjällä, Kanadassa, Saksassa ja tietenkin Suomessa. Pisin ja vaativin reissu v. 2014 ensimmäisenä suomalaisnaisena yksin ”maailman ympäri”, pohjoisen pallonpuoliskon kiertäen. Reissu kesti 87 vrk ja ajokilometrejä tuli 28.500. Viimeisin pidempi reissu v. 2019 Islantiin ja Färsaarille, minne tarkoitus viedä tulevana kesänä myös ryhmä, jos rajat aukeavat. Paljon reissaan yksin mutta myös porukassa ja yhden tai useamman kaverin kanssa. Esim. Venäjälle olen vienyt paljon ryhmiä.

Jaakko: Aloitin matkailun 16-vuotiaana 125cc Kawasakilla suunnaten Imatralle seuraamaan MM-kilpailuja. Siellä näki, miten kansainvälinen harrastus mp-matkailu todellakin on. Silloin varmaankin syttyi kipinä ulkomaille suuntautuvaan matkailuun. Kun ikää, taitoa ja kiinnostusta tuli lisää tuli kierrettyä pohjoismaita. Isolla matkapyörällä tuli nähtyä suuri osa Euroopan maista. Asuessani Ruotsissa lomamatkani tein Egyptiin ja siellä Assuanin padolle asti 1300cc Kawasakilla. Vuosien mittaan Venäjää ja koko Eurooppa on tullut kierretyksi, monet maat ovat vaihtaneet nimiään, jakautuneet tai itsenäistyneet. Motoristien kokoontumisiin ryhmässä ja yksin olen myös osallistunut.

Vuosien 2015-2016 aikana tein matkan, joka on monien haaveena; kiersin yksin koko maapallon. Vuosimallin 1995 BMW r100 gs Paris Dakar kuljetti minut 30 maan läpi ja 70-tuhannen kilometrin matkan. Matkan aikana tuli nähtyä maailmankuvaa, jota ei TV ruudun välityksellä voi kokea. Pysyin terveenä ja pyöräkin toimi yllättävän hyvin matkan rasitukset. Matkalla tapaamani Alf Kanadasta kutsui minut tutustumaan kotimaahansa ja Alaskaan. Toteutimme tämän eeppisen pyörämatkan Alaskan ja Kanadan komeisiin maisemiin ja pohjoisimpiin teihin kuuden viikon aikana keväällä 2019.

Minna Jokinen_Islanti

Minna ja menopeli Ransu Islannissa,  yöpymispaikkana mm. Saeberg Hostel

Jaako Antila ja iso moottoripyörä

Jaakko ja Kenneth Glasgow, Lytton, BC, Canada, on Harleylla kokoa!

Jaakko Antila tarrat

Jaakon matkamuistot kulkevat mukana sivulaukussa

Mitä vaaditaan hyvältä majoituspaikalta motoristin näkökulmasta?

Minna: Minä en vaadi ulkomailla majapaikalta kuin turvallisen parkkipaikan pyörälle. Vesikelillä on tietty huippua, jos saa ajokamat jonnekin järkevästi kuivumaan. Tilanteen mukaan, riippuen olenko yksin vai porukassa liikenteessä, majoitun teltassa (jolloin pyörä on aina teltan vieressä), hostelleissa, majataloissa ja Venäjällä jopa hotelleissa, kun hinta-laatusuhde on niin huippu: 40 eurolla saa usein jopa neljän tähden hotellista 2 hengen huoneen eli 20€ jää maksettavaa pekkaa päälle. Onhan se kiva, jos majapaikasta löytyy sisävessa ja suihku, mutta ilmankin pärjään. Siperiassa jossain tienvarsigastinitsassa (majatalo) on usein vain takapihalla ns. ”reikälattiassahuussi”. Suomessahan telttansa voi laittaa jokamiehen oikeuksilla melkein mihin tahansa niemen nokkaan ja silloin tietenkin vaatimuksena on kaunis maisema 🙂.

Jaakko: Moottoripyörän turvallinen säilytys on Suomessa lähes itsestäänselvyys, mutta maailmalla se on yksi tärkeimmistä kriteereistä valitessani majoitusta. Tästä syystä olen saanut ajaa pyöräni hostellin tai hotellin sisätiloihin turvaan, kerran pyöräni jopa yöpyi sänkyni vieressä… Hyvä sänky ja mahdollisuus hiljaisuuteen yön tunteina mahdollistaa turvallisen ajon seuraavina päivinä. Lepo pitkän ajomatkan jälkeen uudistaa ja piristää oloa kokonaisvaltaisesti. Ruokailu illalla on rentouttava ja miellyttävä tapa rauhoittua päivän tapahtumista. Vaatimatonkin ateria auttaa uneen pääsemiseen hyvin. Kahvi ja aamiainen on pakollista ennen ajoon lähtöä. Verensokerit ylös ja aistit hereille! Mitään valtavaa aamiasbufeeta ei todellakaan tarvita, liika ravinto väsyttää heti aamulla ainakin minua.

Oletteko käyttäneet Hostellijärjestön verkoston hostelleja Suomessa? Onko joku hostelli sellainen, jota voisitte suositella muille motoristeille?

Minna: Hostelleja olen ajoreissuilla käyttänyt enemmän maailmalla, esim. Kanadassa ja Islannissa mutta toki myös Suomessa. Yksi aivan huippupaikka, jota mielelläni suosittelen, on Hostel Visatupa, Raudanjoella, Rovaniemen ja Sodankylän välissä. Kavereillekin olen siitä vinkannut ja kovasti ovat tykänneet! Ikimuistoisin hostelli oli kuitenkin Kanadassa, Kalliovuorilla pienessä Goldenin kaupungissa. ”Dream catcher’s” (suom. unisieppari) hostellissa olisin mielelläni viettänyt pidemmänkin ajan ja pyhästi vannoin, että menen vielä takaisin!

Jaakko: Käytän paljon telttaa yöpyessäni, mutta sopivan hintainen hostelli on hyvä vaihtoehto. Sateinen kylmä keli madaltaa kynnystä hostelyöpymisiin. Hostellin etuna on ihmisten tapaaminen ja kokemusten jakaminen muiden kanssa. Valitettavaa on kuitenkin nykysuuntaus, että liian monet keskittyvät vain oman mobiililaitteensa kanssa seurusteluun. Rohkeasti avaamalla keskustelun, jota suosittelen, kuulee hyviä vinkkejä lähistön nähtävyyksistä ja tapahtumista. Kuerkievarissa olen yöpynyt muutaman kerran. Kaikki toimi hienosti. Satunnaisesti hostelleja ympäri Suomen. Olen ollut poikkeuksetta tyytyväinen asiakas.

Minna Jokinen Kanada

Minnan albumista: Kanadan Kalliovuorilla, tunnelmaa Dream Catcher´s hostellissa ja näkymä hostellin pihalta

Jaakko Antilan matkakuva

Jaakon matkakuva-arkistosta: Taukopaikka matkalla kohti Prudhoe Bayta, Coldfoot, Alaska, USA

Mitä odotatte tulevalta kesältä? 

Minna: Tulevana kesänä ja syksynä, jos Luoja ja viranomaiset sen suovat, vien heinä-elokuussa ryhmän Islantiin ja Färsaarille, ajelen muita Pohjoismaita ja Baltiaa sekä suuntaan syksyllä Uuteen-Seelantiin ja Australiaan. Tämän mahdollistaa 1.6. alkava puolen vuoden vuorotteluvapaa. Valitettavasti v-vapaan aloitukseksi suunnittelemani kuukauden Shetlannin reissu siirtyi rajoituksien vuoksi ainakin vuodella eteenpäin. Samoin kaikki Venäjän reissut olen suosiolla siirtänyt tulevaisuuteen. Mikäli rajat eivät aukea, pitänee viime kesän tyyliin ajella pikkuteitä ja tet-reittejä (trans european trail) ympäri Suomea. Haaveissa, mikäli budjetti sen sallii, on Ransun rinnalle pienempi ja kevyempi pyörä, joka mahdollistaisi paremmin pienten metsäautoteiden ja vastaavien ajamisen, sekä Islannissa ns. 4×4 sisämaan tiet.

Jaakko: Koronaturvallisuutta. Vaihtelevaa kesäsäätä, mahtavia kesäaamuja ja rauhallisia kilometrejä. Kesän matkani tulee suuntautumaan sukulaisten luo koti-Suomessa. Ahvenanmaa on yksi mielenkiintoinen vaihtoehto. Aion nauttia paljon myös aivan Tampereen lähistön pienistäkin nähtävyyksistä.

Minna Jokinen Visatupa

Hostel Visatupa ja Minnan Ransu

Kuerkievarin maisemia Ylläksen Äkäslompolossa

Seuraavat motoristijärjestöt ovat Hostellijärjestön jäsenjärjestöjä ja niiden jäsenet saavat 10% alennuksen majoittuessaan verkoston hostelleissa Suomessa:

Moottoripyöräkerho 69
Suomen Motoristit (SMOTO)
Touring Finlandia Moottorikerho
Yamaha Custom Club Finland

Jäsenyys tulee todistaa jäsenkortilla tai jäsenmaksukuitilla. Jäsenjärjestöjen jäsenet voivat halutessaan tilata Hostellijärjestöltä maksuttoman Kotimaan hostellikortin, jolla jäsenyyden voi helposti todentaa.

Pääkuva: Teemu Karhu

Julkaistu 19.5.2021

One thought on “Hostelleja ja valmiita reittejä matkamotoristeille! Motoristit kertovat reissuistaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *